Program zaštite učenika od nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja
Na osnovu Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja (Sl. gl. RS 88/17, 27/18 – dr. Zakon 10/19 i 6/20) i Pravilnika o protokolu postupanja u ustanovi u odgovoru na nasilje, zlostavljanje i zanemarivanje („Službeni glasnik RS“, broj 46/2019 i 104/2020) u Hemijsko-tehnološkoj školi je od 14.09.2012. godine oformljen Tim za zaštitu učenika od nasilja, zlostavljanja, zanemarivanja i diskriminacije.
Članovi tima u školskoj 2024/2025. godini su:
1. Matković Nikola, direktor
2. Nikoloski Nataša, pomoćnik direktora
3. Vojnić P. Jadranka, pomoćnik direktora
4. Glogovac Katarina, pomoćnik direktora
5. Majda Knežević sekretar škole
6. Vanja Mihajlović, pedagog
7. Šimonji Gabriela, koordinator
8. Dejan Radulović, školski policajac
9. Nađ Varjaš Arpad, predsednik Školskog odbora
10. Predsednik Saveta roditelja
11. Predsednik Učeničkog parlamenta
12. Stefanović Gorana, predstavnik odeljenskih starešina prvih razreda
13. Momčilović R. Biljana, predstavnik odeljenskih starešina drugih razreda
14. Kopunović Damir, predstavnik odeljenskih starešina trećih razreda
15. Oluški Karolina, predstavnik odeljenskih starešina četvrtih razreda
16. Petrović Dragan, nastavnik računarstva i informatike
17. Kosanović Milan
18. Fradl Vera
Tim je izradio Program za zaštitu učenika od nasilja, zlostavljanja, zanemarivanja i diskriminacije u Školi koji je sastavni deo Godišnjeg plana rada škole, Školskog programa i Razvojnog plana škole. Plan rada Tima je poseban dokument kojim se svake školske godine planira rad Tima na ostvarenju zaštite učenika od nasilja, zlostavljanja, zanemarivanja i diskriminacije.
PODELA NAJČEŠĆIH OBLIKA NASILJA
PRVI NIVO
Fizičko nasilje |
Emocionalno /psihičko nasilje |
Socijalno nasilje |
Seksualno nasilje i zloupotreba |
Elektronsko nasilje (zloupotreba informacionih tehnologija) |
udaranje čvrga, guranje, štipanje, grebanje, gađanje, čupanje, ujedanje, saplitanje, šutiranje, prljanje, uništavanje stvari... |
ismejavanje, omalovažavanje, ogovaranje, vređanje, ruganje, nazivanje pogrdnim imenima, psovanje, etiketiranje, imitiranje, „prozivanje“... |
dobacivanje, podsmevanje, ignorisanje, isključivanje iz grupe ili favorizovanje na osnovu socijalnog statusa , nacionalnosti, verske pripadnosti, nasilno disciplinovanje, širenje glasina... |
dobacivanje,psovanje, lascivni komentari, širenje priča, etiketiranje, seksualno dodirivanje, gestikulacija.. |
uznemiravajuće „zivkanje“, slanje uznemiravajućih poruka SMS-om, MMS-om, putem veb-sajta... |
DRUGI NIVO
Fizičko nasilje |
Emocionalno /psihičko nasilje |
Socijalno nasilje |
Seksualno nasilje i zloupotreba |
Elektronsko nasilje (zloupotreba informacionih tehnologija) |
šamaranje, udaranje, gaženje, cepanje odela, „šutke“, zatvaranje, pljuvanje, otimanje i uništavanje imovine, izmicanje stolice, čupanje za uši i kosu... |
ucenjivanje, pretnje, nepravedno kažnjavanje, zabrana komuniciranja, isključivanje, odbacivanje, manipulisanje... |
spletkarenje, ignorisanje, neuključivanje, neprihvatanje manipulisanje, eksploatacija, nacionalizam... |
seksualno dodirivanje, pokazivanje pornografskog materijala, pokazivanje intimnih delova tela, svlačenje... |
oglasi, klipovi, blogovi, zloupotreba foruma i četovanja, snimanje kamerom pojedinaca protiv njihove volje, snimanje kamerom nasilnih scena, distribuiranje snimaka i slika.. |
TREĆI NIVO
Fizičko nasilje |
Emocionalno /psihičko nasilje |
Socijalno nasilje |
Seksualno nasilje i zloupotreba |
Elektronsko nasilje (zloupotreba informacionih tehnologija) |
tuča, davljenje, bacanje, prouzrokovanje opekotina, uskraćivanje hrane i sna, izlaganje niskim temperaturama, napad oružjem... |
zastrašivanje ucenjivanje, reketiranje, ograničavanje kretanja, navođenje na korišćenje psihoaktivnih supstanci, uključivanje u sekte, zanemarivanje... |
pretnje, izolacija, odbacivanje, teror grupe nad pojedincem/ grupom , diskriminacija, organizovanje zatvorenih grupa (klanova), nacionalizam , rasizam... |
zavođenje od strane odraslih, podvođenje, zloupotreba položaja, navođenje, iznuđivanje i prinuda na seksualni čin, silovanje , incest... |
snimanje nasilnih scena, distribuiranje snimaka i slika, dečija pornografija... |
OSNOVNI PRINCIPI I CILJEVI PROGRAMA SU:
- Prevencija nasilja i stvaranje bezbedne sredine za život i rad učenika;
- Intervencija u situacijama kada se javlja nasilje, zlostavljanje i zanemarivanje u Školi.
- Pravo na život, opstanak i razvoj
- Najbolji interest učenika
- Nediskriminacija
- Učešće učenika
PROCEDURE U SITUACIJAMA NASILJA
PROCENA BEZBEDNOSTI
PROCEDURA U INTERVENCIJI
- Saznanje o nasilju ili otkrivanje nasilja, zlostavljanja, zanemarivanja odvija se neposrednim uvidom da je nasilje u toku ili posredno, prepoznavanjem spoljašnjih znakova ili poveravanjem samog deteta ili treće osobe.
- Prva reakcija treba da bude zaustavljanje nasilja, koja je obaveza svih zaposlenih u školi, a naročito najbližeg prisutnog zaposlenog i dežurnog nastavnika da odlučno prekine sve aktivnosti, razdvoji i smiri učesnike u aktu nasilja. U slučaju da zaposleni proceni da je sukob visoko rizičan i da ne može sam da ga zaustavi, odmah će tražiti pomoć
- Obaveštavanje roditelja, nadležne osobe: dežurnog nastavnika, članove Tima, direktora ili pomoćnika, odelj.starešinu, stručnu službu, a koji će dalje proceniti da li treba pozvati MUP ili zdravstvenu službu. Ukoliko roditelj nije dostupan ili njegovo obaveštavanje nije u najboljem interesu učenika, škola odmah obaveštava CSR.
- Konsultacije u ustanovi se vrši radi: razjašnjavanja okolsnosti, analiziranja činjenica na što objektivniji način, procene nivoa nasilja i zlostavljanja, nivoa rizika i preduzimanja odgovarajućih mera, aktivnosti, izbegavanja konfuzije i sprečavanja nekoordinisane akcije, odnosno radi uspostavljanja i razvijanja usklađenog i efikasnog postupanja. U konsultacije u ustanovi uključuju se: odeljenjski starešina, dežurni nastavnik, psiholog, pedagog, tim za zaštitu, direktor, učenički parlament, odnosno u odreženim slučajevima nadležnu školsku upravu, CSR, policiju, pravosudne organe, zdravstvenu službu.
- Mere aktivnosti: preduzimaju se za sve nivoe nasilja i zlostavljanja. Operativni plan zaštite sačinjava se za konkretnu situaciju drugog i trećeg nivoa za svakog učenika – učesnike nasilja i zlostavljanja (one koje trpe, koji čine i koji su svedoci nasilja i zlostavljanja). Plan zaštite zavisi od:vrste i težine nasilnog ponašanja, posledica nasilja po pojedinca i kolektiv, broja učesnika i slično. Mere i aktivnosti se planiraju na osnovu sagledavanja karakterisitika učenika, potreba za podrškom i uz učešće učenika i roditelja, osim kada se radi o nasilju u porodici, kada je nužno uključiti nadležni organ CSR. Mere i aktivnosti treba da budu preduzete uz učešće učenika i da budu u skladu sa njegovim razvojnim mogućnostima. Kada tim za zaštitu proceni da postoji potreba da se, osim pojačanog vaspitnog rada, koji u intenzitetu odgovara potrebama učenika, prilagodi i obrazovni rad, predložiće timu za pružanje dodatne podrške učenicima pripremu IOP-a. Za treći nivo nasilja i zlostavljanja direktor škole podnosi prijavu nadležnim organima, organizacijama i službama i obaveštava Ministarstvo, odnosno nadležnu školsku upravu, u roku od 24 sata. Procena nivoa nasilja u roku od 24 sata utvrđuje se na sastanku tima za zaštitu.. Ukoliko učenici borave u domu, obaveštava se i odeljenje nadležno za poslove učeničkog i studentskog standarda. Pre prijave obavlja se razgovor sa roditeljima, osim ako tim za zaštitu proceni da time može da bude ugrožen najbolji interes učenika, o čemu obaveštava policiju ili nadležnog javnog tužioca i nadležni CSR. Ukoliko je komunikacija sa medijima neophodna, odgovoran je direktor, osim ako je direktor učesnik nasilja, zlostavljanja ili zanemarivanja. U tom slučaju komunikaciju sa medijima ostvaruje predsednik organa upravljanja. Ustanova je dužna da o komunikaciji sa medijima odmah obavesti nadležnu školsku upravu i službu nadležnu za odnose sa javnošću Ministarstva. Direktor škole je prekršajno odgovoran ukoliko odmah po saznanju ne prijavi nasilje u porodici ili neposredno opasnost od nasilja, ometa prijavljivanje ili ne reaguje na njega.
- Praćenje efekata preduzetih mera i aktivnosti vrši ustanova radi provere uspešnosti, daljeg planiranja zaštite i drugih aktivnosti ustanove, vodeći računa o integraciji svih aktera u zajednicu i uspostavljanju odnosa saradnje i tolerancije.
SPOLJAŠNJA ZAŠTITNA MREŽA
Spoljašnju zaštitnu mrežu čine sledeće institucije:
- Centar za socijalni rad
- MUP
- Dom zdravlja
- Kulturne institucije
- Lokalna samouprava
- Sportski klubovi
Cilj saradnje: stručna pomoć i saradnja u rešavanju problema i zadovoljavanje kulturnih i sportskih potreba učenika.
UNUTRAŠNJA ZAŠTITNA MREŽA
DEŽURNI NASTAVNIK
- dežura u skladu sa rasporedom;
- uočava i prijavljuje slučaj;
- pokreće proces zaštite deteta (reaguje odmah u slučaju nasilnog ponašanja, koristeći neku od strategija;
- obaveštava odeljenjskog starešinu o slučaju;
- evidentira slučaj u knjigu dežurstava;
- sarađuje sa Timom za zaštitu dece od nasilja.
ODELJENJSKI STAREŠINA
- uočava slučajeve nasilnog ponašanja i reaguje odmah;
- učestvuje u procesu zaštite dece;
- razgovara sa učesnicima nasilja;
- informiše roditelje i sarađuje sa njima;
- po potrebi, sarađuje sa Timom za zaštitu dece od nasilja;
- prati efekte preduzetih mera;
- evidentira slučaj i vodi dokumentaciju;
- po potrebi, komunicira sa relevantnim ustanovama.
TIM , PSIHOLOG, PEDAGOG
- uočava slučajeve nasilnog ponašanja;
- pokreće proces zaštite deteta, reaguje odmah;
- obaveštava odeljenjskog starešinu i sarađuje sa njim;
- po potrebi, razgovara sa roditeljima;
- pruža pomoć i podršku deci/učenicima, nastavnicima;
- razmatra slučaj (2. i 3. nivo) i osmišljava mere zaštite;
- obavlja konsultacije, predlaže zaštitne mere, prati efekte predizetih mera;
- po potrebi, sarađuje sa drugim ustanovama;
- evidentira slučaj.
POMOĆNO -TEHNIČKO OSOBLJE
- dežura po rasporedu;
- prekida nasilje;
- uočava i prijavljuje slučajeve nasilnog ponašanja.
UČENICI
- uočavaju slučajeve nasilnog ponašanja;
- traže pomoć odraslih;
- prijavljuju odeljenjskom starešini za teže slučajeve konsultuju članove školskog Tima;
- učestvuju u merama zaštite
Škola poseduje VIDEO NADZOR na hodnicima, u dvorištu i u Učeničkom klubu i od maja 2016. godine ŠKOLSKI POLICAJAC dežura unutar ustanove.