Program zaštite učenika od nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja
Na osnovu Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja (Sl. gl. RS 88/17, 27/18 – dr. Zakon 10/19 i 6/20) i Pravilnika o protokolu postupanja u ustanovi u odgovoru na nasilje, zlostavljanje i zanemarivanje („Službeni glasnik RS“, broj 46/2019 i 104/2020) u Hemijsko-tehnološkoj školi je od 14.09.2012. godine oformljen Tim za zaštitu učenika od nasilja, zlostavljanja, zanemarivanja i diskriminacije.
Tim je izradio Program za zaštitu učenika od nasilja, zlostavljanja, zanemarivanja i diskriminacije u Školi koji je sastavni deo Godišnjeg plana rada škole, Školskog programa i Razvojnog plana škole. Plan rada Tima je poseban dokument kojim se svake školske godine planira rad Tima na ostvarenju zaštite učenika od nasilja, zlostavljanja, zanemarivanja i diskriminacije.
PODELA NAJČEŠĆIH OBLIKA NASILJA
PRVI NIVO
Fizičko nasilje |
Emocionalno /psihičko nasilje |
Socijalno nasilje |
Seksualno nasilje i zloupotreba |
Elektronsko nasilje (zloupotreba informacionih tehnologija) |
udaranje čvrga, guranje, štipanje, grebanje, gađanje, čupanje, ujedanje, saplitanje, šutiranje, prljanje, uništavanje stvari... |
ismejavanje, omalovažavanje, ogovaranje, vređanje, ruganje, nazivanje pogrdnim imenima, psovanje, etiketiranje, imitiranje, „prozivanje“... |
dobacivanje, podsmevanje, ignorisanje, isključivanje iz grupe ili favorizovanje na osnovu socijalnog statusa , nacionalnosti, verske pripadnosti, nasilno disciplinovanje, širenje glasina... |
dobacivanje,psovanje, lascivni komentari, širenje priča, etiketiranje, seksualno dodirivanje, gestikulacija.. |
uznemiravajuće „zivkanje“, slanje uznemiravajućih poruka SMS-om, MMS-om, putem veb-sajta... |
DRUGI NIVO
Fizičko nasilje |
Emocionalno /psihičko nasilje |
Socijalno nasilje |
Seksualno nasilje i zloupotreba |
Elektronsko nasilje (zloupotreba informacionih tehnologija) |
šamaranje, udaranje, gaženje, cepanje odela, „šutke“, zatvaranje, pljuvanje, otimanje i uništavanje imovine, izmicanje stolice, čupanje za uši i kosu... |
ucenjivanje, pretnje, nepravedno kažnjavanje, zabrana komuniciranja, isključivanje, odbacivanje, manipulisanje... |
spletkarenje, ignorisanje, neuključivanje, neprihvatanje manipulisanje, eksploatacija, nacionalizam... |
seksualno dodirivanje, pokazivanje pornografskog materijala, pokazivanje intimnih delova tela, svlačenje... |
oglasi, klipovi, blogovi, zloupotreba foruma i četovanja, snimanje kamerom pojedinaca protiv njihove volje, snimanje kamerom nasilnih scena, distribuiranje snimaka i slika.. |
TREĆI NIVO
Fizičko nasilje |
Emocionalno /psihičko nasilje |
Socijalno nasilje |
Seksualno nasilje i zloupotreba |
Elektronsko nasilje (zloupotreba informacionih tehnologija) |
tuča, davljenje, bacanje, prouzrokovanje opekotina, uskraćivanje hrane i sna, izlaganje niskim temperaturama, napad oružjem... |
zastrašivanje ucenjivanje, reketiranje, ograničavanje kretanja, navođenje na korišćenje psihoaktivnih supstanci, uključivanje u sekte, zanemarivanje... |
pretnje, izolacija, odbacivanje, teror grupe nad pojedincem/ grupom , diskriminacija, organizovanje zatvorenih grupa (klanova), nacionalizam , rasizam... |
zavođenje od strane odraslih, podvođenje, zloupotreba položaja, navođenje, iznuđivanje i prinuda na seksualni čin, silovanje , incest... |
snimanje nasilnih scena, distribuiranje snimaka i slika, dečija pornografija... |
OSNOVNI PRINCIPI I CILJEVI PROGRAMA SU:
- Prevencija nasilja i stvaranje bezbedne sredine za život i rad učenika;
- Intervencija u situacijama kada se javlja nasilje, zlostavljanje i zanemarivanje u Školi.
- Pravo na život, opstanak i razvoj
- Najbolji interest učenika
- Nediskriminacija
- Učešće učenika
PROCEDURE U SITUACIJAMA NASILJA
PROCENA BEZBEDNOSTI
PROCEDURA U INTERVENCIJI
- Saznanje o nasilju ili otkrivanje nasilja, zlostavljanja, zanemarivanja odvija se neposrednim uvidom da je nasilje u toku ili posredno, prepoznavanjem spoljašnjih znakova ili poveravanjem samog deteta ili treće osobe.
- Prva reakcija treba da bude zaustavljanje nasilja, koja je obaveza svih zaposlenih u školi, a naročito najbližeg prisutnog zaposlenog i dežurnog nastavnika da odlučno prekine sve aktivnosti, razdvoji i smiri učesnike u aktu nasilja. U slučaju da zaposleni proceni da je sukob visoko rizičan i da ne može sam da ga zaustavi, odmah će tražiti pomoć
- Obaveštavanje roditelja, nadležne osobe: dežurnog nastavnika, članove Tima, direktora ili pomoćnika, odelj.starešinu, stručnu službu, a koji će dalje proceniti da li treba pozvati MUP ili zdravstvenu službu. Ukoliko roditelj nije dostupan ili njegovo obaveštavanje nije u najboljem interesu učenika, škola odmah obaveštava CSR.
- Konsultacije u ustanovi se vrši radi: razjašnjavanja okolsnosti, analiziranja činjenica na što objektivniji način, procene nivoa nasilja i zlostavljanja, nivoa rizika i preduzimanja odgovarajućih mera, aktivnosti, izbegavanja konfuzije i sprečavanja nekoordinisane akcije, odnosno radi uspostavljanja i razvijanja usklađenog i efikasnog postupanja. U konsultacije u ustanovi uključuju se: odeljenjski starešina, dežurni nastavnik, psiholog, pedagog, tim za zaštitu, direktor, učenički parlament, odnosno u odreženim slučajevima nadležnu školsku upravu, CSR, policiju, pravosudne organe, zdravstvenu službu.
- Mere aktivnosti: preduzimaju se za sve nivoe nasilja i zlostavljanja. Operativni plan zaštite sačinjava se za konkretnu situaciju drugog i trećeg nivoa za svakog učenika – učesnike nasilja i zlostavljanja (one koje trpe, koji čine i koji su svedoci nasilja i zlostavljanja). Plan zaštite zavisi od:vrste i težine nasilnog ponašanja, posledica nasilja po pojedinca i kolektiv, broja učesnika i slično. Mere i aktivnosti se planiraju na osnovu sagledavanja karakterisitika učenika, potreba za podrškom i uz učešće učenika i roditelja, osim kada se radi o nasilju u porodici, kada je nužno uključiti nadležni organ CSR. Mere i aktivnosti treba da budu preduzete uz učešće učenika i da budu u skladu sa njegovim razvojnim mogućnostima. Kada tim za zaštitu proceni da postoji potreba da se, osim pojačanog vaspitnog rada, koji u intenzitetu odgovara potrebama učenika, prilagodi i obrazovni rad, predložiće timu za pružanje dodatne podrške učenicima pripremu IOP-a. Za treći nivo nasilja i zlostavljanja direktor škole podnosi prijavu nadležnim organima, organizacijama i službama i obaveštava Ministarstvo, odnosno nadležnu školsku upravu, u roku od 24 sata. Procena nivoa nasilja u roku od 24 sata utvrđuje se na sastanku tima za zaštitu.. Ukoliko učenici borave u domu, obaveštava se i odeljenje nadležno za poslove učeničkog i studentskog standarda. Pre prijave obavlja se razgovor sa roditeljima, osim ako tim za zaštitu proceni da time može da bude ugrožen najbolji interes učenika, o čemu obaveštava policiju ili nadležnog javnog tužioca i nadležni CSR. Ukoliko je komunikacija sa medijima neophodna, odgovoran je direktor, osim ako je direktor učesnik nasilja, zlostavljanja ili zanemarivanja. U tom slučaju komunikaciju sa medijima ostvaruje predsednik organa upravljanja. Ustanova je dužna da o komunikaciji sa medijima odmah obavesti nadležnu školsku upravu i službu nadležnu za odnose sa javnošću Ministarstva. Direktor škole je prekršajno odgovoran ukoliko odmah po saznanju ne prijavi nasilje u porodici ili neposredno opasnost od nasilja, ometa prijavljivanje ili ne reaguje na njega.
- Praćenje efekata preduzetih mera i aktivnosti vrši ustanova radi provere uspešnosti, daljeg planiranja zaštite i drugih aktivnosti ustanove, vodeći računa o integraciji svih aktera u zajednicu i uspostavljanju odnosa saradnje i tolerancije.
SPOLJAŠNJA ZAŠTITNA MREŽA
Spoljašnju zaštitnu mrežu čine sledeće institucije:
- Centar za socijalni rad
- MUP
- Dom zdravlja
- Kulturne institucije
- Lokalna samouprava
- Sportski klubovi
Cilj saradnje: stručna pomoć i saradnja u rešavanju problema i zadovoljavanje kulturnih i sportskih potreba učenika.
UNUTRAŠNJA ZAŠTITNA MREŽA
DEŽURNI NASTAVNIK
- dežura u skladu sa rasporedom;
- uočava i prijavljuje slučaj;
- pokreće proces zaštite deteta (reaguje odmah u slučaju nasilnog ponašanja, koristeći neku od strategija;
- obaveštava odeljenjskog starešinu o slučaju;
- evidentira slučaj u knjigu dežurstava;
- sarađuje sa Timom za zaštitu dece od nasilja.
ODELJENJSKI STAREŠINA
- uočava slučajeve nasilnog ponašanja i reaguje odmah;
- učestvuje u procesu zaštite dece;
- razgovara sa učesnicima nasilja;
- informiše roditelje i sarađuje sa njima;
- po potrebi, sarađuje sa Timom za zaštitu dece od nasilja;
- prati efekte preduzetih mera;
- evidentira slučaj i vodi dokumentaciju;
- po potrebi, komunicira sa relevantnim ustanovama.
TIM , PSIHOLOG, PEDAGOG
- uočava slučajeve nasilnog ponašanja;
- pokreće proces zaštite deteta, reaguje odmah;
- obaveštava odeljenjskog starešinu i sarađuje sa njim;
- po potrebi, razgovara sa roditeljima;
- pruža pomoć i podršku deci/učenicima, nastavnicima;
- razmatra slučaj (2. i 3. nivo) i osmišljava mere zaštite;
- obavlja konsultacije, predlaže zaštitne mere, prati efekte predizetih mera;
- po potrebi, sarađuje sa drugim ustanovama;
- evidentira slučaj.
POMOĆNO -TEHNIČKO OSOBLJE
- dežura po rasporedu;
- prekida nasilje;
- uočava i prijavljuje slučajeve nasilnog ponašanja.
UČENICI
- uočavaju slučajeve nasilnog ponašanja;
- traže pomoć odraslih;
- prijavljuju odeljenjskom starešini za teže slučajeve konsultuju članove školskog Tima;
- učestvuju u merama zaštite
Škola poseduje VIDEO NADZOR na hodnicima, u dvorištu i u Učeničkom klubu i od maja 2016. godine ŠKOLSKI POLICAJAC dežura unutar ustanove.